Selecteer een pagina

Stress

Stress ontstaat niet van de ene op de andere dag. Een bepaalde portie stress hoort bij het leven maar te veel spanning kan stress veroorzaken. Stress is geen ziekte, maar meestal het gevolg van een volle agenda,
veel moeten regelen, drukke baan etc.

Stress betekent druk of spanning. Spanning brengt het lichaam in een staat van paraatheid en brengt vele lichamelijke reacties teweeg:

  • Bepaalde hormonen worden afgescheiden, o.a. adrenaline en noradrenaline;
  • Bloedsuiker komt vrij als energiebron;
  • De ademhaling versnelt;
  • De spijsvertering vertraagd;
  • Er is een toename van transpiratie.

Stress is niet altijd schadelijk voor onze geestelijke en lichamelijke gezondheid. Positieve kortdurende stress kan zelfs voor succes zorgen als men er op een goede manier mee omgaat. Sommige mensen voelen zich juist op hun best in stressvolle situaties. Ze gaan beter presteren als ze onder druk staan en deadlines moeten halen of een belangrijke prestatie moeten leveren. Ook kortdurende negatieve stress hoeft niet altijd schadelijk te zijn. Maar tegen langdurige negatieve stress is ons lichaam niet goed opgewassen.

Stress ontstaat dus als de belasting groter is dan je draagkracht. Het lichaam gaat dan protesteren, je stemming daalt en anderen in je omgeving merken ook vaak een verandering in je.

Stress heeft een aantal kenmerken, symptomen genaamd. Die kunnen we opdelen in een aantal categorieën. Vaak is het zo dat een persoon dezelfde klachten heeft bij stress. Dat is natuurlijk vervelend genoeg,
maar het maakt stress herkennen wel gemakkelijker. U kunt herkennen dat u gestrest of gespannen bent, als u uw symptomen herkent.

Enkele veelvoorkomende stressklachten kunnen zijn;
Hoofdpijn, nekpijn, stijve/gespannen schouders, pijn in de buik/ maagpijn, hartkloppingen, slecht slapen, prikkelbaarheid/snel geïrriteerd, nerveus gedrag zoals ijsberen of nagelbijten, moeilijk kunnen concentreren, moeite met helder denken en piekeren.

Twijfel jij of je stress hebt? Doe dan de Stresstest!

Stress volledig voorkomen is bijna onmogelijk. Wie echter op een goede manier met stress om gaat, hoeft hier verder geen blijvende schade aan over te houden.

Behandelen van stress
Wie last heeft van een relatief lichte vorm van stress, kan dit zelf ‘behandelen’. Door beter op jezelf te letten, vaker ‘nee’ te zeggen, regelmatig te sporten, gezond te eten en drinken en bijvoorbeeld meditatieoefeningen te doen kan het stressniveau verlaagd worden tot een acceptabel niveau.

Een Anti Stress Massage kan hierbij helpen om je makkelijker te ontspannen, even tijd voor jezelf te nemen en te gunnen en je lichaam en geest meer in balans te krijgen.

Wie echter te lang op een te hoog tempo is doorgegaan, heeft meer baat bij professionele hulp, bijvoorbeeld in de vorm van therapie, training of speciale oefeningen. Ernstigere gevolgen zoals burn-out kunnen dan mogelijk nog voorkomen worden. Bij twijfel kan men daarom het beste een bezoek brengen aan de huisarts.