Selecteer een pagina

Slechte nachtrust & slaapproblemen

Naar schatting hebben zowat een op drie mensen te kampen met slaapproblemen. Meestal zijn die van tijdelijke aard en een gevolg van een of andere bijzondere gebeurtenis. Maar soms kunnen ze wijzen op een ernstiger probleem.

Iedereen heeft wel eens last om in slaap te raken of slaapt wel eens minder goed of heeft ‘s morgens last om uit bed te komen. Dikwijls heeft dat te maken met een ongewone of pijnlijke gebeurtenis overdag (een ruzie, een tegenslag of een blijde gebeurtenis), met een bijzonder stresserende bezigheid of gewoon omdat er letterlijk iets op de maag is blijven liggen na een te zware maaltijd voor het slapengaan, of omgekeerd omdat men met een lege maag naar bed gaat.
Meestal verdwijnen dit soort slaapproblemen na een paar dagen spontaan als de aanleiding is verdwenen of vergeten, en hoeft men zich daarover geen zorgen te maken. Integendeel zelfs, wie zich teveel zorgen maakt en zich opwindt over dat slaapprobleem, riskeert de zaken alleen maar erger te maken.

De hoeveelheid slaap die een gemiddeld mens nodig heeft verschilt van persoon tot persoon en ook afhankelijk van uw leeftijd. Meestal heeft u minder slaap nodig naarmate u ouder wordt maar gemiddeld hebben de meeste mensen tussen de 7 en 9 uur slaap nodig. Dus gemiddeld slapen we een derde van ons leven. Niet alleen voldoende slaap is belangrijk ook is het van belang hoe u slaapt. Als u moe en uitgeput wakker wordt na een ruime nacht slapen heeft u waarschijnlijk niet goed geslapen. Een goede slaap zorgt dus voor meer energie, een betere stemming, een beter geheugen, meer creativiteit, een beter reactievermogen, een betere gezondheid en zelfs een beter werkend immuunsysteem.

Na een nacht met weinig of onderbroken slaap presteert u overdag minder goed op zowel lichamelijk als geestelijk gebied. U bent snel moe en voelt u lusteloos, de concentratie verslapt en u word (misschien zonder dat u het merkt) humeurig en snel prikkelbaar. Ook neemt de weerstand tegen de problemen die u plagen in ernstige mate af. Dit kan weer tot meer slaap problemen leiden waardoor u in een steeds ernstige situatie terecht kunt komen. Het is dus van het grootste belang om slaap problemen serieus te nemen.

Men spreekt pas van slapeloosheid wanneer iemand zonder duidelijke reden dagenlang (meer dan 3 weken) last heeft om in slaap te raken of ‘s nachts geregeld wakker wordt, én wanneer dit ook overdag zijn weerslag heeft (men voelt zich moe en geprikkeld, concentratieproblemen, eventueel hoofdpijn, enz.). In dergelijke gevallen is het aangewezen om een arts te raadplegen, en kan het eventueel nodig zijn om een onderzoek te laten doen in een gespecialiseerd slaaplaboratorium.

Worden de klachten veroorzaakt door spanningen en stress dan kunt u hier vaak zelf iets aan doen. De volgende tips kunnen u daarbij helpen:

  • Probeer overdag niet te slapen.
  • Probeer stress te vermijden en het hoofd leeg te maken/houden.
  • Laat jezelf regelmatig masseren, dit bevordert uw slaapgedrag ten goede en zorgt ervoor dat je je makkelijker ontspant.
  • Investeer in een goed matras.
  • Probeer op regelmatige tijden te gaan slapen en op te staan om uw biologische klok in balans te houden.
  • Vermijd vermoeiende inspanning binnen vier uur voor het slapen gaan.
  • Lichamelijke inspanning overdag kan de slaap bevorderen.
  • Drink of eet niet uitgebreid binnen enkele uren voor het naar bed gaan maar ga ook niet met een (te) lege maag naar bed.
  • Vermijd ’s avonds cafeïne houdende dranken, zoals koffie, cola en thee.
  • Zorg dat uw slaapkamer voldoende donker is.
  • Slaap in een rustige, goed geventileerde en niet te warme kamer.
  • Sprenkel enkele druppels etherische olie met lavendel op de hoes van je kussen.
  • Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen en niet voor andere zaken, zoals hobby’s, studeren of tv kijken.
  • Drink warme melk met honing of anijs of ontspannende thee, zoals bedtime tea van Yogi Tea of lekker slapen van Piramide, voor het slapengaan dit is gezond en rustgevend.
  • Als u niet kunt slapen ga dan niet liggen woelen in uw bed, maar ga wat doen in een andere kamer. Bij voorkeur iets waar u rustig van wordt of waarbij u zich gewoon prettig en ontspannen voelt.
  • U kunt ontspanningsoefeningen gebruiken om rustig te worden.
  • Zet zacht muziek aan waar u rustig van wordt (new age, meditatie muziek etc.)

Slaap lekker!