Selecteer een pagina

Lage rugklachten

De kans dat je wel weet hoe lage rugpijn voelt, is vrij groot.
Want 4 op de 5 mensen in Nederland heeft hier wel eens last van.
Wat kun je doen aan lage rugklachten en waar moet je op letten?

Lage rugpijn zit tussen de onderste ribben en de billen, in de lendenstreek. De pijn kan veroorzaakt worden door overbelasting van de rugwervels.

Uitstraling
Straalt de pijn uit naar de bil of zelfs naar de knie? Dan zit er een waarschijnlijk een zenuw bekneld. Hoe dit allemaal voelt en hoe pijnlijk het is, verschilt per persoon. Bij lage rugpijn kun je last hebben van een pijnlijk of juist doof gevoel en tintelingen. Daarnaast kan het prikken, pijnlijk koud of juist branderig aanvoelen. Ook jeuk en ‘elektrische schokken’ komen voor. Massage kan de klachten verlichten maar zal de oorzaak niet verhelpen. Een bezoek aan je fysiotherapeut is dan ook zeker aan te raden.

Oorzaken
Lage rugpijn krijg je meestal door een combinatie van oorzaken, zoals onder meer:

  • Zwaar lichamelijk werk, zoals veel bukken en zwaar tillen.
  • Veel zitten, bijvoorbeeld achter een computer of in auto.
  • Een verkeerde houding, waarbij je onvoldoende rechtop loopt en zit.
  • Onvoldoende beweging, dit geeft zwakke spieren en een slechte conditie.
  • Overgewicht. Elke 10 kg boven je gezonde gewicht geeft 40 kg extra druk op de tussenwervelschijven.
  • Een te zachte of juist te harde ondergrond bij het slapen.
  • Langdurige stress, waardoor er te veel spanning op de (rug)spieren komt te staan.

Lage rugpijn kan ook chronisch zijn. Het heeft niet altijd een aanwijsbare oorzaak, maar kan het gevolg zijn van andere aandoeningen, zoals:

  • een kapotte tussenwervelschijf (hernia)
  • slijtage (artrose)
  • ontsteking aan gewrichten in de rug (artritis)
  • afwijkingen aan wervels of gewrichten
  • bekkeninstabiliteit

Behandeling
Bij lage rugklachten kun je zelf het een en ander doen om de pijn te verminderen. Hoe eerder je er mee begint, hoe sneller je van de klachten af bent.

  • Blijf bewegen. Lopen is goed voor de rug net zoals vaak van houding te wisselen. Rugpijn verdwijnt hierdoor niet meteen, maar de pijn kan er wel door verzacht worden.
    Probeer niet langer dan twee dagen in bed te blijven liggen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit absoluut niet goed is. De rug wordt door te veel rust stijf, spieren worden slapper en de conditie gaat achteruit. Door te bewegen, blijft het lichaam fit, soepel en lenig.
  • Ontspan! Door stress kan de pijn toenemen, omdat de spieren zich spannen. Onderneem activiteiten die afleiden of ontspannen. Ga een stuk wandelen, fietsen of zwemmen, doe ontspanningsoefeningen, reserveer een ontspanningsmassage of neem een warm bad.
  • Doe oefeningen. Op onze website kun je enkele oefeningen vinden. Verder worden er op internet steeds meer oefeningen aangeboden om je klachten te reduceren.

Bij langdurige klachten raden wij je aan om een fysiotherapeut en/of huisarts te bezoeken.